Demokratisk process oavsett valresultat

I Mitt i Väsby nr 47 skriver oppositionsrådet Mathias Bohman och vik kommunstyrelsens ordförande Christine Hanefalk en gemensam insändare med anledning av turbulensen i det amerikanska presidentvalet.

Vi är många som följt det amerikanska presidentvalet noga och allt tyder nu på att USA:s nye president heter Joe Biden. De flesta av oss har med stigande förvåning och skepsis tagit del av Donald Trumps anklagelser om valfusk och hans ifrågasättande av det amerikanska valsystemet. Att en sittande president – eller vilken annan folkvald som helst – utan grund för sina anklagelser uttrycker sig på detta sätt är både djupt anmärkningsvärt och mycket allvarligt. Det riskerar att långvarigt underminera människors tillit till den demokratiska process ett val är.

Om mindre än ett år går vi till valurnorna i kyrkovalet. Året efter, 2022, är det dags för val till riksdag, kommun och regioner. Du som väsbybo ska känna dig trygg med att samtliga svenska val sker på ett transparent och korrekt sätt. Vi vill därför göra klart vår ståndpunkt. Vi representerar två olika politiska alternativ som konkurrerar om väsbybornas förtroende och vart fjärde år om era röster. Vi tycker olika i vissa frågor och lika i andra. Ibland för vi livliga debatter. Oavsett vad vi tycker i sak står vi tillsammans med övriga partier i Väsby stolt upp för den svenska, demokratiska traditionen och vårt demokratiska samhälle. Valrörelser och val i Sverige och i Väsby är rättssäkra. Ingen ska ha anledning att tro något annat. Vilket resultatet än blir i kyrkovalet och i valet 2022 kommer de att ske på demokratiska grunder och under korrekta förutsättningar. Vi menar att en självklar del av demokratin är att gratulera den som erhållit medborgarnas förtroende och att acceptera en valförlust. Det kommer vi att göra.

Christine Hanefalk, vik kommunstyrelsens ordförande (M)

Mathias Bohman, oppositionsråd (S)