Stoppa hyreschocken i Väsby

Marknadshyror innebär uppåt 25 % högre hyror i Upplands Väsby.

Skriv under namninsamlingen

Nej till marknadshyror!

Flera högerpartier, bland annat Moderaterna, vill införa marknadshyror. Enligt en rapport från Ramböll kan hyrorna chockhöjas med upp till 25 procent, för oss som bor i Upplands Väsby. Värst drabbas de som har små lägenheter och unga som inte har råd att flytta hemifrån.

Marknadshyror innebär att hyresvärdar själva får bestämma din hyra – utan förhandling. Resultatet blir stora kraftiga hyreshöjningar för dig i hyresrätt. Högern tror att marknadshyror leder till ett ökat byggande, men forskning och erfarenhet från exempelvis Finland och Norge visar att marknadshyror inte löser bostadsbristen. De som vinner på högerns politik är fastighetsägarna som kan öka sina vinster. För vanligt folk innebär det högre hyror och ökad otrygghet.

Vi Socialdemokrater vill att det ska bli billigare att bo. Fler unga ska kunna flytta hemifrån.

Vi Socialdemokrater vill att alla ska ha rätt till en bostad till en rimlig hyra. Därför säger vi nej till marknadshyror. Den svenska modellen där hyrorna förhandlas fram mellan Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen ska vara kvar eftersom vi då kan säkra att din hyra inte chockhöjs.

Vi vill bygga fler hyresrätter och studentbostäder med rimliga hyror. Därför har den S-ledda regeringen infört ett investeringsstöd som innebär att 11 300 nya hyres- och studentbostäder med rimliga hyror har byggts i Sverige de senaste fyra åren. Dessutom vill vi att var fjärde bostad som Väsbyhem bygger ska gå till ungdomar.

Håller du med oss? Skriv under vårt uppror och protestera mot högerns hyreschock!

Ladda ner rapporten från Ramböll:
SCENARIOANALYS: Marknadshyror

Vi Socialdemokrater säger nej till marknadshyror

Skriv under om du håller med oss!

Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter

Fotograf: p2-r2. Bild publicerad under CC-BY-NC 2.0.